MEDBRING EN KLARGJORT CYKEL

Cykelgear

I Frankrig skal alle cykle i det udleverede Cykelnerventøj. Men husk samtidigt at tage tøj med til al salgs vejr. Etaperne krydser nogle af de højeste bjergpas og vejret kan skifte på blot få timer fra varme sommertemperaturer til bidende kulde.

VIGTIGT! MEDBRING EN KLARGJORT CYKEL

Når du skal opad stigningerne i Alperne, så stiller det ikke kun krav til dig som rytter, men også til cyklen og valget af gearing. Så inden indlevering af din cykel lørdag den 8. juni til transport mod Frankrig så skal den være klargjort og med rette gearing.

Vi anbefaler, at du vælger et Compact kranksæt som består af to klinger. Gearingen er 50 tænder på stor klinge og 34 eller 36 på lille klinge. Dette kranksæt bør du kombinere med en kassette på baghjulet egnet til kørsel i bjerge. Bjergkassetter kommer i forskellige gear-kombinationer alt efter geargruppen monteret på din cykel. Som udgangspunkt bør du vælge en kassette med minimum 28 tænder på største tandhjul. Hvis man er uerfaren med kørsel i bjerge, så anbefales 30 tands kassette alt efter hvad geargruppen og din bagskifter tillader. Spørg din fagmand til råds, hvis du er i tvivl om mulighederne for netop din cykel. 

Vigtigt! Hvis du skifter kranksæt og/eller kassetten, så skift samtidig også kæden. Efter udskiftning tester du opsætningen og afprøver gearskift fra letteste til tungeste så vurdering og justering ikke sker i Frankrig ved afgang på første etape. 

Har du kørt opad skal du også nedad, så vi pointerer vigtigheden i, at du stiller til start med gode og velfungerende afprøvede bremser monteret med nye bremseklodser/holdbare klodser til skivebremser. Derudover bør du også have ekstra bremseklodser med i bagagen i tilfælde af dårligt vejr, der øger risikoen for nedslidte klodser selv under de fire etapers kørsel. 


Reducer risikoen for punkteringer ved at skifte til nye dæk og slanger inden afgang. Under din træning på de danske landeveje har du med stor sandsynlighed opsamlet en god mængde flintesten og andre splinter i dine begge dine dæk. Derved er det et spørgsmål om tid før dækket punkterer – og hvorfor ikke undgå dette så kræfterne kan bruges i sadlen i stedet for i grøften med dækjern og reservedele.

Valg af dæk og slanger er meget individuelt, og priserne spænder bredt. Søg viden og præferencer på dit lokale hold eller hos din fagmand. Prikken over i’et er at møde op på en justeret, renset og smurt cykel. Det gør din oplevelse bedre og sjovere, især hvis du punkterer og uanset nye dæk og slanger. Samtidig sikrer du, at gammel olie og snavs ikke skaber unødig belastning på vej mod målstregen på toppen af stigningerne.

UDSTYR OG RESERVEDELE

Under etaperne i Frankrig bør alle ryttere selv medbringe det udstyr og de reservedele de har i lommerne eller på cyklen under en god lang træningstur i Danmark. Alle skal være forsynet til selv at kunne komme videre ved punktering eller mindre defekter. 
Overordnet på turen anbefaler vi, at man som minimum medbringer ét sæt ekstra dæk uanset om du har fået skiftet inden afgang. Derudover mindst 4 slanger, dækjern, ét mini-tool, en pumpe eller Co2 patroner (OBS! Medbring i dunk på cyklen under fragten). Husk også evt. ventilforlængere hvis du kører med højprofil og derudover et ekstra sæt bremseklodser passende til dine bremser. 

På ryttermøder rundt om i landet har vi flere gange nævnt et GEARDROP. Dette drop er individuelt fra cykel til cykel og ofte også fra model til model. Et geardrop holder stel og bagskifteren sammen, og det kan knække i forbindelse med selv mindre styrt, et blidt sammenstød med anden cykel eller ved forkert forsøg på at justere bagerste gear. Uden dit eget ekstra geardrop af skifte ud med hvis uheldet er ude – så ingen fortsat cykling på etaperne! Spørg din lokale cykelhandler til råds for type og indkøb af rette geardrop.

Tjek også standen af dine eksisterende klamper på cykelskoene og vurder slidtagen - og risikoen for at 'snuden' kan knække ved kraftig kraftoverførsel fra ben/fod til pedalen. Er det tid til at skifte inden afgang? Uanset hvad bør du medbringe ét sæt ekstra klamper til dine cykelsko passende til dine pedaler (tjek pedaltyper Look Keo, Delta, SpeedPlay, SPD m.v.) inden du køber dine klamper. 

TØJ OG EKSTRA LØSDELE

I Frankrig skal alle cykle i det udleverede Cykelnerventøj. Men husk samtidigt at tage tøj med til al salgs vejr. Etaperne krydser nogle af de højeste bjergpas og vejret kan skifte på blot få timer fra varme sommertemperaturer til bidende kulde. Det vil sige, at I både kommer til at cykle i kort kort, men samtidigt højest sandsynligt også i vejrforhold som mest af alt minder om en tidlig forårsdag i Danmark med lave temperaturer. Hold meget gerne øje med vores opslag helt op til afgang om vejrforholdene.