Danmarks hårdeste velgørenhedsevent

BJERGGEARING & KLARGØRING AF CYKEL

28
apr
2017

Vi anbefaler at man vælger et compact kranksæt som består af to klinger. Gearingen på et sådan kranksæt er ofte 50 tænder (stor klinge) og 34 eller 36 på lille klinge.

Det skal for de fleste deltageres vedkommende kombineres med en bjergkassette på baghjulet. Bjergkassetterne kommer i forskellige gear-kombinationer alt efter, hvilken geargruppe man har monteret på cyklen.
Vores råd er derfor, at man vælger en kassette med minimum 28 tænder på største tandhjul. Hvis man er uerfaren med kørsel i bjerge, så anbefales 30 tands kassette alt efter, hvad geargruppen tillader. Spørg altid en fagmand, hvis du er i tvivl.
Vigtigt! Hvis man skifter kranksæt og/eller kassetten, så skifter man samtidig kæden. Efter skift bør man have kørt på cyklen og testet gearskift fra letteste til tungeste, så justeringen ikke skal foretages i Frankrig inden afgang.

KLARGØRING AF CYKLEN OG VALG AF DÆK

Ingen Cykelnerverytter bør risikere, at manglende klargøring og vedligeholdelse af cyklen sætter en stopper for oplevelserne i alperne til juni. Derudover stiller både op- og nedkørsler krav til sikkerheden på cyklen. Så alle ryttere bør prioritere at få serviceret, efterspændt og klargjort cyklen i god tid inden indlevering af cyklerne den 10. juni til transporten mod Frankrig (mere info om opsamlingssteder og tidspunkter følger senere).

Vi anbefaler følgende: 

•    Service af cykel og klargøring til bjergkørsel (evt. skift fra træningshjul)
•    Eventuel udskiftning til bjergearing (compact krankset og kassette)
•    Nye bremseklodser både for og bag (plus ekstra med i bagagen)
•    Nye dæk påmonteret både for og bag (25mm anbefales pga. vejbelægningen)
•    Indkøb af rette slanger, mini-tools, pumpe, klamper til sko, evt. ekstra geardrop
Tjek dine dæk! Efter træning eller inden man ruller afsted på nye landevejsture, så bør det være kutyme at tjekke dækkene for småsten, huller og generel slidtage. 
Ofte er "medbragte småsten" skyld i punkteringer, når man kører i udlandet - det kan undgås ved ofte at tjekke dækkenes stand. 
Det giver samtidig god mulighed for at ramme rette dæktryk, hvilket har afgørende betydning for en god oplevelse i sadlen. 


Tjek siden af dit dæk og påfyld den anbefalede tryk - ofte ligger det mellem 6,5-8,0bar